Számos olyan étel van, amelyet előnyösebb a napon fogyasztani. Ismerd meg azokat az ételeket, ami segít a barnulásban

Továbbá mit kell enni, hogy ne égj le?


Néhány évszázaddal ezelőtt a cserzett bőrt a rabszolgák sorsának tartották, és arra kényszerítették őket, hogy megbarnítsák a hátukat a napon.

A felsőbb rétegek képviselői zárt ruhát viseltek, igyekeztek elkerülni a leégést, bőrük olyan világos volt, hogy helyenként kék erek látszottak rajta.

Innen származik a „kék vér” kifejezés.

A teljes igazság a barnulásról Coco Chanelnek köszönhetjük a barnulás divatját. Nem is olyan régen az alsóbb osztály jeleként tartották számon, ma pedig az emberek a dédelgetett barnulásért járnak szoláriumba, és meg tudják különböztetni a fekete-tengeri barnaságot a thai barnaságtól.

Mi az a barnaság?

A leégés a bőr elsötétülése, amely a bőr felső rétegében – az epidermiszben – található melanin pigment termelése miatt következik be, melynek 5%-a melanociták.

Ultraibolya sugárzás hatására a tirazin aminosav elfogy. Így termelődik a melanin, amely szabályozza az ultraibolya sugárzás bőrre gyakorolt ​​hatását.

Minden embernek azonos számú melanocitája van – körülbelül 5 millió, de tevékenységük egyéni. Ezért az emberek bőrszíne és barnulása különbözik. Nem mindenki tud róla, de az állatok, a növények, sőt a mikroorganizmusok is rendelkeznek melaninnal.

Fekete (eumelanin), sárga (pheomelanin) és barna (fakomelanin) színben kapható. A melanin miatt a bab és a szőlőmag sötétedik, a hámozott burgonya sötétedik, a banánhéj pedig feketévé válik.

A melanin színezi a rovarok kitint, és adja a növényeknek jellegzetes színüket. Ha megnézzük a nyári szabadságról ősszel visszatért munkatársakat, felismerhetjük, hogy melyikük hol pihent.

A legintenzívebb barnaság a tengeri. Jellegzetes aranybarna színe van.

A tengeri barnulás közötti különbség az, hogy a tengeren az ember nem csak dózisban kap közvetlen, hanem visszaverődő ultraibolya sugárzást is, ezért óvatosan kell napozni a tengeren, lehetőleg reggel és este, elkerülve a hosszú napozást a nap közepén.

A folyami barnulás a barnulás második legintenzívebb fajtája. Színében különbözik a tengertől, és abban is, hogy tovább tart, mivel a mérsékelt napsugárzás kumulatív hatást vált ki.

Végül egy szolárium és egy önbarnító. Az utolsó nem éppen barna. Ez az epidermiszben található keratin fehérjét alkotó anyagok általi stimuláció, ami megváltoztatja a színét.

MIKOR JÖTT DIVATBA A BARNULÁS?

A múlt század 20-as éveiig a barnaság nem volt trend, és az alsóbb osztály jelének tekintették.

A történelem a barnulás divatját Coco Chanellel köti össze, aki egy mediterrán nyaralásról hazatérve az arisztokráciára atipikus bronzszín volt.

1922 nyarán hivatalosan bejelentette az újságíróknak, hogy az aszpirin színű arc (amelyre a gyengéd szalonhölgyek olyan büszkék voltak) egészségtelennek és kellemetlennek tűnik, a szép bőr pedig a lebarnult bőr.

Ez a bejelentés sokat változtatott, felforgatta a divatipart. A zárt fürdőruhák kimennek a divatból, a bikinik már a sarkon voltak.

Az igazság kedvéért azonban el kell mondanunk, hogy CoCo története egy nagy mítosz része, hiszen a szoláriumozást régóta használják gyógyászati ​​célokra.

Bár magát a „napozás” kifejezést Rikli francia orvos vezette be még 1855-ben, ez az eljárás nem vált népszerűvé az orvos hazájában, de a napozás már a 70-es években népszerűvé vált a minden külföldi irányzatra mohó arisztokrácia körében.

XIX század. Óvintézkedések

A leégés, mint tudod, káros is lehet. A túlzott napozás számos szövődményt okozhat, a napégéstől és a hőgutától a rákos megbetegedésekig.

MÉRSÉKELTEN ÉS BÖLCSEN KELL NAPOZNI

Napozásra biztonságosnak tekinthető a reggeli (8-11 óra) és az esti órák (16-19-ig).

Az ultraibolya sugarak három típusból állnak – A, B, C. Úgy gondolják, hogy amikor áthaladnak a föld légkörén, a legveszélyesebb C és B sugarakat természetes szűrők késleltetik, az A sugarak nem jelentenek nagy veszélyt.

Valójában az ózonréteg állapotát figyelembe véve azt mondhatjuk, hogy nem minden B és C sugárzás késik, ezért napközben, amikor az ultraibolya sugárzás különösen intenzív, jobb az árnyékban pihenni.

MIT KELL ENNI, HOGY NE ÉGJ LE

Az egyenletes barnaság érdekében, valamint az UV-sugarak káros hatásainak megelőzése érdekében az orvosok azt tanácsolják, hogy kövessen egy speciális diétát, amely segíthet a szervezetnek megbirkózni az ultraibolya sugárzással.

Számos olyan étel van, amelyet előnyösebb a napon fogyasztani. Furcsa módon először is étcsokoládé.

Tanulmányok igazolták, hogy az étcsokoládéban magas az egészséges flavonoidok tartalma, amelyek növelik a bőr rugalmasságát és feszességét. Ezek az anyagok erősítik az ereket, és jó megelőzést jelentenek a szívroham ellen.

A csokoládénak keserűnek kell lennie. Legalább 65%-os kakaó tartalommal.

A sárgarépában, édesburgonyában, sárgabarackban, sütőtökben és mangóban található béta-karotint a kozmetikai gyártók aktívan forgalmazzák.

És nem hiába, mert ez az anyag a növények védelmezőjeként működik, megakadályozva, hogy a gyökök elpusztítsák sejtjeinket.

Az emberi szervezetbe kerülve a béta-karotin hasonló módon hat, megelőzi a külső és belső károsodásokat, többek között megvédi a bőrt a napfénytől.

A paradicsom, a görögdinnye és a papaya likopin nevű anyagot tartalmaz. Ezt a vegyületet a rákos sejtek, az asztma és a szürkehályog elleni küzdelemben használják.

Az eper, a kivi, a narancs, a mandula és a lazac is hasznos a forró nyaralás szerelmeseinek. Napsütésben érdemes sima vizet, természetes gyümölcsleveket és zöld teát inni.

Ez utóbbi egy olyan anyagot tartalmaz, amelyet az orvosok „epigallocatechin-gallátként” emlegetnek.

Ez egy természetes vegyszer, amely segít felgyorsítani az anyagcserét, gyorsan leadni a túlsúlyt és megvédeni az ultraibolya sugárzástól.

Ezenkívül az EGCG tulajdonságai az Alzheimer-kór megelőzésében is megmutatkoznak. A zöld tea gátolja a hisztamin túltermelését is, ezáltal minimalizálja az allergiás reakciókat, amelyek tönkretehetik a nyaralást.

Az orvosoknak még külön kifejezésük is van, amit a szolárium iránti túlzott szenvedélynek neveznek – tanorexia.

A statisztikák szerint főként a mérsékelt éghajlatú országokból származó 13-16 éves tinédzser lányok érintettek.

A tanorexia megelőzése érdekében az Egyesült Királyságban tilos a szoláriumozás 16 év alatti tinédzserek számára, és az Egyesült Államok számos államában a strandokon és a szoláriumban tartózkodó gyerekeknek írásos szülői engedély szükséges a napozáshoz.